Goede Hoop – Zuid Afrika en Nederland vanaf 1600

Tot 21 mei is in het Rijksmuseum de tentoonstelling ‘Goede Hoop – Zuid Afrika en Nederland vanaf 1600’ te zien. De tentoonstelling bestaat uit een eerste gedeelte met de vroege geschiedenis van de kaapkolonie, en een tweede deel over de anti-apartheidsstrijd.

Het bijzondere aan deze tentoonstelling is dat diverse artefacten bij elkaar gebracht worden die normaal gesproken een intercontinentale reis kosten om te bezichtigen. Onder meer zijn de prachtige prenten op Robert Jacob Gordon samengebracht, die een unieke kijk geven op de landschappen en mensen van de vroege Kaapkolonie. Helaas hebben de samenstellers de artefacten meestal politiek getinte bijschriften gegeven. Als bijvoorbeeld wordt vermeld dat Van Riebeek een amandelhaag om zijn moestuin liet aanleggen omdat de Khoikhoi over de gewassen liepen, zegt het bijschrift dat dit het begin was van de uitsluiting (van zwarten).

Kennelijk wordt voor het planten van de amandelhaag een raciaal motief vermoed, wat wel een heel grote sprong is. Het neigt naar presentisme, het kijken naar de geschiedenis vanuit hedendaagse ogen in plaats van de historische context te betrekken. In de recensies over de tentoonstelling zijn gemengde gevoelens terug te lezen. De Volkskrant is het gebrek aan neutraliteit niet ontgaan, zij concludeerde somber dat het Rijksmuseum als waardevrije kunstinstelling kan weleens zijn beste tijd gehad kan hebben.

De tentoonstelling eindigt met een grote foto van Nelson Mandela op het Leidseplein. De samenstellers lijken dat moment in de tijd te willen bevriezen. De apartheid is overwonnen, eindelijk is voor elke Zuid-Afrikaan een hoopvolle toekomst weggelegd. Het progressief idealisme heeft haar doel bereikt. Maar 23 jaar na de omwenteling valt wel degelijk de balans op te maken. De snel verslechterende positie van de Afrikaners blijft onvermeld bij deze tentoonstelling, net als de nieuw ingevoerde rassenwetten, ditmaal ten nadele van de blanke Afrikaners. Dat de apartheid weer terug in Zuid-Afrika is de huidige realiteit. Het Rijksmuseum sluit liever de ogen.

Bron afbeelding: Pixabay 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*